5. Descartes: un dualisme antropològic
El dubte es supera amb l’evidència de l’existència d’un
jo pensant, d’una
primera substància,
ment o ànima: primer principi o realitat indiscutible de la filosofia de René
DESCARTES (1596-1650). A l’afirmació de l’existència del meu
cos, de la substància extensa o
matèria hi arriba posterior i indirectament: del cos i de la matèria n’ha dubtat, ¿com puc afirmar-ne l’existència
sense recórrer als sentits? És el jo pensant que, tot cercant anar més enllà de la pròpia subjectivitat,
descobreix una segona realitat: la substància divina. I és aquesta segona substància divina o
Déu el que li dóna garantia de l’existència del propi cos i de la matèria.
Així,
ànima i cos són dues substàncies
ben diferenciades. Descartes
reactiva el dualisme antropològic platònic. Reafirma la dicotomia humana: una ment o
jo pensant que és una substància
lliure i un
cos o matèria que està
determinat per lleis mecàniques